Jak zmierzyć hałas w pracy? Czy można wyeliminować hałas w miejscu pracy?
Praca w komfortowych warunkach to ogromne udogodnienie dla pracowników. Każde stanowisko, powinno być tak dostosowane, aby pracownik nie był narażony na żadne negatywne czynniki mogące mieć niekorzystny wpływ na jego zdrowie. Często w wyniku pracy różnych maszyn niezbędne jest zmierzenie poziomu hałasu na danym stanowisku oraz sprawdzenie, czy nie przekracza on dopuszczalnych norm.
Mierzenie poziomu hałasu w pracy – jak wykonać to prawidłowo?
Zmierzenie, z jakim poziomem hałasu mamy do czynienia możliwe jest za pomocą specjalnych mierników. Warto dodać, że pomiar ten, powinien być profesjonalny, aby móc dokładnie określić poziom hałasu. Pomiary mogą być dokonywane przez prywatne firmy, czy Państwowy Instytut Zdrowia.
Dokonanie pomiarów pozwala na sprawdzenie, czy dany pracownik jest bezpieczny na swoim stanowisku pracy. Zdarza się, że maszyny używane w zakładzie pracy mają określony przez producenta poziom hałasu, jednak nie jest to regułą i nie zawsze taka informacja jest podana.
Jakie kroki podjąć, gdy w zakładzie panuje zbyt duży hałas?
Jeżeli wykonane pomiary potwierdzą, że w miejscu pracy emitowany jest zbyt duży hałas pracodawca, ma obowiązek podjąć stosowne kroki, które zapobiegną dalszemu rozprzestrzenianiu się dźwięku oraz dobrze zabezpieczą zatrudnionych pracowników. W wielu miejscach pracy stosowane są środki ochrony indywidualnej pracowników (stopery do uszu, czy nauszniki), dzięki czemu ich słuch jest chroniony, a komfort pracy znacznie lepszy.
Pracodawca powinien też podjąć próby eliminacji głośnych dźwięków nie tylko za pomocą środków ochrony osobistej, z której korzystają pracownicy, ale przede wszystkim poprzez zmniejszenie hałasu emitowanego bezpośrednio przez maszyny. Dostosowanie stanowiska pracy wbrew pozorom jest bardzo ważnym czynnikiem.
Czy pracownicy są świadomi występujących zagrożeń w miejscu pracy?
Niestety wciąż brakuje odpowiedniej edukacji, aby uświadamiać pracowników, jakie zagrożenia mogą występować w różnych zakładach pracy. Często zatrudnione osoby nie wiedzą, że występujący hałas może przyczynić się do uszkodzenia słuchu.
Poza tym brak jest także wiedzy dotyczącej tego, iż wiele uszkodzeń słuchu jest nieodwracalnych. Jeżeli pracownicy mieliby odpowiednią wiedzę z pewnością korzystniej, wpłynęłoby to na ich zdrowie. Oczywiście nieznajomość przepisów przez pracowników nie zwalnia pracodawcy z zapewnienia dobrych warunków pracy i jeżeli jest to konieczne przekazania do użytku właściwych środków ochrony osobistej.
Może spodobać Ci się również:
Aparat ortodontyczny to jedyna szansa na poprawę wyglądu uzębienia. Niestety krzywe zęby mogą negatywnie wpłynąć na samopoczucie, dlatego nie warto zwlekać z leczeniem ortodontycznym. Co należy wiedzieć o aparacie ortodontycznym…
Czytaj więcej