czwartek, 18 kwietnia 2024r.

Kiedy przysługuje adwokat z urzędu w sprawie cywilnej?

Kiedy przysługuje adwokat z urzędu w sprawie cywilnej?

Zdarzają się sytuacje, gdy konieczna jest kompleksowa pomoc prawna, jednak nie posiada się zdolności finansowych, aby móc opłacić adwokata czy radcę prawnego. W takich przypadkach pojawia się możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy prawnika z urzędu. To rzetelne wsparcie nie tylko w kwestii napisania pisma czy pozwu, lecz także reprezentacja w postępowaniu sądowym. Dowiedz się, kto może ubiegać się o taką pomoc i jakie należy spełnić warunki?

Kto może otrzymać pomoc prawnika z urzędu?

Zastanawiasz się nad tym, czy możliwa jest darmowa pomoc prawnika z urzędu w przypadku Twojej osoby? Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że o ile każdy może ubiegać się o taki rodzaj wsparcia, o tyle nie ma się gwarancji, że wszystkie wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie – w tym także i Twój. Ostatnie słowo należy do sądu i to właśnie on podejmuje finalną decyzję.

O ustanowienie prawnika z urzędu, czyli adwokata lub radcy prawnego, może ubiegać się osoba fizyczna, która złoży odpowiednie oświadczenie. Musi z niego jasno wynikać, że nie jest w stanie ponieść kosztów związanych z opłaceniem prawnika, nie narażając tym samym siebie oraz swojej rodziny na trudności związane z brakiem środków utrzymania. W kontekście osób prawnych lub organizacji wymagane jest przedstawienie, że wskazany podmiot nie jest w posiadaniu wystarczających środków, które mogą pokryć koszty wynagrodzenia prawnika.

Co zrobić, aby ubiegać się o prawnika z urzędu

Każda osoba spełniająca wyżej wymienione wymagania, ma możliwość ubiegania się o pomoc prawnika z urzędu. W tym celu należy złożyć wniosek o ustanowienie adwokata czy też radcy prawnego oraz wniosek o zwolenienie od kosztów sądowych. Trzeba pamiętać, że powinien być on złożony w tym sądzie, w którym będzie toczyć się dana sprawa. Jednak to nie koniec dokumentów, które należy przygotować.

Kolejnym jest oświadczenie obejmujące szczegółowe dane o osobie ubiegającej się o pomoc. Powinno ono zawierać takie informacje jak stan rodzinny, majątek, dochody, a także źródła utrzymania. Tego typu druk można bez problemu znaleźć w każdym sądzie. Warto dodatkowo uzasadnić swoją prośbę dokumentami takimi jak: wypełniony druk PIT czy zaświadczenie o zarobkach. Podpisane wnioski będą rozpatrywane przez sąd. Darmowa pomoc prawnika z urzędu będzie przyznana w przypadku, gdy sąd uzna udział prawnika za potrzebny i wniosek będzie rzeczywiście uzasadniony sytuacją majątkową osoby wnioskującej.

Czy można wybrać konkretnego prawnika z urzędu?

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy istnieje możliwość samodzielnego wskazania konkretnej osoby, która będzie nas reprezentować w sądzie i która udzieli pomocy prawnej. Jest to jak najbardziej dopuszczalne. Zatem, gdy dana strona zdaje sobie sprawę z tego, że konkretny adwokat czy radca prawny specjalizuje się w danym obszarze lub jest zaznajomiona z toczoną sprawą, można umieścić we wniosku odpowiednią adnotację. Nie jest to zobowiązujące i nie gwarantuje, że otrzyma się prawnika z urzędu, którego się rzeczywiście wskazało, jednak rzeczywiście istnieje taka szansa. Warto wiedzieć, że prawnik z urzędu zostaje wyznaczony w ciągu dwóch tygodni od momentu złożenia wniosku.

Może spodobać Ci się również:

Jak zmiękczyć pasek skórzany? Jakich sposobów unikać?

Jak zmiękczyć pasek skórzany? Jakich sposobów unikać?

1 marca 2021

Paski skórzane to dodatki, które możemy nosić zarówno do spodni, jak i do spódnicy. Co więcej, są one chętnie wybierane przez kobiety i mężczyzn. Jeśli zdecydujemy się na zakup takiego…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady